Edukacja zdrowotna

Zapraszam do zapoznania się z materiałami dotyczącymi nowego przedmiotu – edukacji zdrowotnej.
Edukacja zdrowotna
Edukacja zdrowotna to nowoczesny przedmiot, którego celem jest wyposażenie dzieci i młodzieży w rzetelną wiedzę, umiejętności oraz postawy umożliwiające skuteczne dbanie o zdrowie własne i innych osób we wszystkich jego wymiarach: fizycznym, psychicznym, społecznym, środowiskowym i cyfrowym.
Przedmiot obejmuje nie tylko obszar medyczny czy biologiczny, lecz także zagadnienia związane z emocjami, relacjami, odpowiedzialnością i wartościami. Uczy podejmowania świadomych decyzji zdrowotnych. Promuje zdrowy styl życia. Rozwija umiejętności komunikacji, empatii i troski o siebie i otoczenie. Pozwala ustrzec się przed różnorodnymi zagrożeniami – od chorób zakaźnych, przez uzależnienia, po dezinformację.
Wprowadzenie edukacji zdrowotnej nie polega na prostym zastąpieniu nazwy dotychczasowego przedmiotu, jakim jest wychowanie do życia w rodzinie. To jakościowa zmiana, która wynika z potrzeby szerszego spojrzenia na pojęcie zdrowia człowieka. Treści znane z WDŻ wciąż są obecne w edukacji zdrowotnej.
Edukacja zdrowotna to przedmiot, który w przystępny, interdyscyplinarny sposób przekazuje wiedzę m.in. z zakresu zdrowia fizycznego, psychicznego, społecznego czy środowiskowego – dostosowaną do wieku uczniów.
Edukacja zdrowotna uczy jak dbać o siebie i innych, rozpoznając zagrożenia, budując dobre relacje i podejmując świadome decyzje. To przedmiot, który może przyczynić się do ocalenia zdrowia, a nawet życia.
Edukacja zdrowotna została przygotowana we współpracy Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Zdrowia oraz Ministerstwa Sportu i Turystyki. Podstawy programowe wypracowali eksperci reprezentujący różne dziedziny wiedzy i zawody: lekarze, nauczyciele, specjaliści od aktywności fizycznej, zdrowia psychicznego czy profilaktyki. Edukacja zdrowotna to korzyści na całe życie.
Cele edukacji zdrowotnej
- Kształtowanie kompetencji prozdrowotnych
- Wspieranie dobrostanu fizycznego, psychicznego, społecznego
- Budowanie odpowiedzialności za zdrowie własne i innych
- Uczenie przez działanie – metoda projektu, refleksja, współpraca
- Integracja treści z różnych przedmiotów i praktyki szkolnej
- Szkoła jako środowisko zdrowia
- Samodzielne decyzje prozdrowotne
- Odpowiedzialność za zdrowie własne i innych
- Działania profilaktyczne i naprawcze
U nas w szkole
- wymiar godzin w szkołach podstawowych – 1 godz. (w VIII klasie tylko do końca stycznia)
- Edukacja zdrowotna jest przedmiotem nieobowiązkowym - procedura rezygnacji jest jasno określona w przepisach prawa i wymaga złożenia pisemnego oświadczenia przez rodzica lub opiekuna prawnego ucznia niepełnoletniego,
- u nas w szkole zajęcia do 25.09.2025 odbywają się wg obecnego podziału godzin i do tego czasu na lekcjach podejmowane są treści z pierwszej pomocy,
- nie ma możliwości wyjścia dziecka ze szkoły w środku dnia,
- po 25.09.2025 (do momentu podjęcia ostatecznych decyzji) podział oraz siatka godzin zostaną dostosowane,
- proszę o wyrozumiałość i pomoc rodziców w organizacji pracy szkoły.
Chcesz dowiedzieć się, czym dokładnie jest przedmiot edukacja zdrowotna, jakie ma cele, podstawy programowe i kto uczestniczył w jego tworzeniu?
Jeżeli mamy na szali zdrowie i bezpieczeństwo dziecka albo dyskusję o pierwszej czy ostatniej lekcji, proszę, wybierzmy zdrowie i bezpieczeństwo dzieci i młodzieży
Minister Edukacji
To przedmiot interdyscyplinarny, który łączy elementy biologii, psychologii, socjologii i edukacji cyfrowej. Chcemy, aby młodzi ludzie zyskali praktyczne umiejętności, dzięki którym będą potrafili zadbać o siebie i innych
Autorzy programu
Nowy przedmiot został wprowadzony do szkół jako odpowiedź na rosnące wyzwania zdrowotne wśród dzieci i młodzieży, w tym m.in. problemy z nadwagą i otyłością, aktywnością fizyczną, zdrowiem psychicznym czy uzależnieniami.
Państwowy Powiatowy
Inspektor Sanitarny w Wadowicach
Edukacja zdrowotna





































