N 49° 48' 12,1" / E 19° 31' 20,3"

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna

Do czasu powrotu dzieci i młodzieży do szkoły pedagog szkolny dostępny jest pod telefonem 503 975 471, służy radą i pomocą w tym wyjątkowo trudnym czasie.

Pomoc Psychologiczno-Pedagogiczna

  • Pedagog szkolny: p. Violetta Jamróz
  • tel. 503 975 471
  • e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

 

Do czasu powrotu dzieci i młodzieży do szkoły pedagog szkolny dostępny jest pod telefonem 503 975 471, służy radą i pomocą w tym wyjątkowo trudnym czasie. Pamiętajmy, iż wzajemne wsparcie pozytywnie wpływa na nasze zdrowie psychiczne, a ono na nasze codzienne samopoczucie.


Apel do uczniów


O efektywnej nauce...
Jak się uczyć aby się nauczyć? Kilka przydatnych wskazówek jak skutecznie się koncentrować, zapamiętywać? Przedstawienie w przystępny sposób ciekawych technik pamięciowych.


Techniki skutecznego uczenia się – kilka praktycznych wskazówek

Techniki skutecznego uczenia się – kilka praktycznych wskazówek, dzięki którym twoja nauka będzie szybciej przyswajalna . Przyswajanie i zapamiętywanie informacji może być trudnym wyzwaniem. Chcę dziś przedstawić Wam różne techniki uczenia się, które się najlepiej sprawdzają i dostosowują się do sposobu przyswajania lub zapamiętywania informacji. Niektórzy są typowymi wzrokowcami, inni słuchowcami, więc zapamiętywanie ich jest różne. Dlatego też, przedstawione techniki uczenia są różnorakie i każdy może coś dla siebie znaleźć.


Memotechniki!

Coś o mnemotechnikach czyli sposobach poprawiania ludzkiej pamięci, pozwalających na szybsze uczenie się, zapamiętywanie, a także odtwarzanie informacji.


Dzień Matki!

Nie zapomnijmy o Naszych Mamach!

Z okazji ich święta obdarujcie ich uśmiechem, wykonajcie laurkę i złóżcie z głębi serca płynące życzenia, które umilą ten dzień. Przesyłam Wam również kilka zabaw tematycznych związanych z tym dniem, chwila relaksu dobrze Wam zrobi.


Jak motywować się do nauki?

Drodzy uczniowie! Przesyłam kilka wskazówek i sugestii, aby pomóc Wam w budowaniu motywacji do nauki.

Zadbaj o siebie!

Przed rozpoczęciem nauki zjedz śniadanie, przebierz się, przygotuj sobie wodę do picia. Aby efektywnie się uczyć.

Zmień swoje nastawienie

Mówisz „muszę się uczyć" a Twoja psychika słyszy „nie chcę tego robić, ale muszę". To wzbudza nieprzyjemne odczucia. Zamień „muszę" na „chcę" np. „chcę wykonać dzisiaj wszystkie zadania z matematyki, żeby mieć potem czas na czytanie książek, rozmowy z domownikami lub inne ulubione zajęcia.

Zaplanuj przyjemności

Ważne jest zaplanowanie czegoś miłego na koniec nauki, to pozwoli Ci się zmotywować.

Zastosuj metodę małych kroków

Jeśli budzisz się rano i czujesz, że to jest taki dzień, kiedy oczy zamykają się same, a wizja nauki wisi na Twoją głową jak najgorszy horror, zastosuj technikę „małych kroków". Powiedz sobie: „mogę wykonać jeden mały krok i włączyć komputer, odczytać wiadomości od nauczycieli i zrobić chociaż jedno zadanie". To pomoże Ci wzbudzić motywację i łatwiej będzie Ci podejmować kolejne wyzwania.

Staraj się myśleć pozytywnie

Jest to bardzo ważne, ponieważ to jak postrzegamy samych siebie i otaczającą nas rzeczywistość wpływa na rozwój naszej kreatywności i napędza nas do działania. Kiedy masz gorszy dzień przypomnij sobie słowa Kubusia Puchatka:

- "Jaki dziś dzień?" – zapytał Puchatek

– "Dziś!"– odpowiedział Prosiaczek

Na to Puchatek: "To mój ulubiony dzień!"

A.A. Milne


Co zrobić, by moje dziecko/dzieci czuły się bezpiecznie?

Szanowny Rodzicu!

W codziennym natłoku obowiązków nie zapominaj o tym, aby wesprzeć swoje dziecko w sytuacji związanej z epidemią po to, aby zminimalizować towarzyszący mu stres oraz poczucie zagrożenia. Pamiętaj, że dzieci są wnikliwymi obserwatorami i dlatego staraj się o obecnej sytuacji mówić spokojnie, bo tylko w taki sposób możesz swoim dzieciom zapewnić najlepsze wsparcie.

Zasady, które możesz wprowadzić, aby wesprzeć swoje dziecko:

  • Nie udawaj, że nic się nie wydarzyło, dziecko widzi podenerwowanie rodziców, dlatego znajdź czas na rozmowę dotyczącą obecnej sytuacji.
  • Staraj się odpowiadać na pytania zadawane przez dziecko, podziel się faktami w sposób odpowiedni do wieku Twojego dziecka.
  • Wytłumacz dziecku/dzieciom, dlaczego przez ostatnie i najbliższe tygodnie nie uczęszcza do szkoły czy przedszkola, wyjaśnij czemu nie może spotykać się z dziadkami i kolegami.
  • Zapewnij swoje dziecko, że jest bezpieczne. Wytłumacz, że nie ma niczego złego w tym, jeśli odczuwa złość lub zdenerwowanie.
  • Pokaż jak radzić sobie z pojawiającymi się emocjami. Uświadom dziecku, jak bardzo ważna jest rozmowa z bliskimi.
  • Ogranicz możliwość oglądania wiadomości czy czytania informacji w Internecie na temat koronawirusa. Dzieci mogą źle interpretować to, co słyszą.
  • Zaplanuj dzień, stałe godziny posiłków, czas na naukę oraz zabawę i odpoczynek. Utrzymanie stałego rytmu dnia pomoże dziecku w codziennym funkcjonowaniu teraz i na przyszłość, gdy przyjdzie czas powrotu do przedszkola czy szkoły.
  • Bądź wzorem do naśladowania, rób przerwy w pracy, odżywiaj się prawidłowo i regularnie oraz nie zapominaj o aktywności fizycznej i uśmiechu na co dzień.

Wspieramy rodziców!

Drogi Rodzicu!

Rodzicielstwo to źródło radości i satysfakcji oraz codzienna praca i obowiązki: od bycia rodzicem nie dostaje się urlopu. Rodzice są najlepszymi specjalistami od swojego dziecka. Jednakże zdarza się tak, że w obliczu trudności również rodzic potrzebuje wsparcia i wskazówek, jak poprawić komunikację
z dzieckiem. Sytuacja nauki w domu, znużyła już rodziców. Są tym niecodziennym zadaniem przeciążeni. Proszę pamiętać , że szkoła zawsze służy radą i pomocą.

Wychowanie dziecka to praca serca i cierpliwości. Oznacza przede wszystkim bezwarunkową akceptację i miłość opartą na ważnych dla niego zasadach. Wychowanie to inwestowanie bez rozmyślania o celu i zyskach. To miłość bezinteresowna. Polega na zapewnieniu najważniejszej potrzeby- bezpieczeństwa. Oznacza pełne oddanie się do dyspozycji, bez odrzucenia dziecka. Dlatego Kochani Rodzice, jesteście podporą dla swoich dzieci!

Dziękujemy, że wspólnie z nauczycielami staracie się i czuwacie nad tym, by dzieci zdobywały nowe wiadomości! Poświęcacie swój czas. Udzielacie odpowiedzi na trudne pytania, jesteście niezastąpionym wsparciem.

Doceniamy Waszą pomoc w nauczaniu naszych milusińskich! Dziękujemy!

Zawsze służymy pomocą i wsparciem.


Szanujmy niepełnosprawnych

5 maja obchodzimy Dzień Godności Osoby z Niepełnosprawnością  Intelektualną oraz Dzień Walki z Dyskryminacją Osób z Niepełnosprawnościami

Savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnych - inny nie znaczy gorszy

To dzień podkreślający równe prawa każdego człowieka . Każdy z nas jest inny, są ludzie dorośli, wysocy, niscy, są grubi i chudzi, niektórzy mają piegi, a inni zeza albo zadarty nos. Są tacy, którzy od dzieciństwa nie widzą, inni nie słyszą, jeszcze inni z powodu niepełnosprawności poruszają się na wózkach inwalidzkich. Niezależnie od przyczyny i stopnia niepełnosprawności należy  okazać  im szacunek i życzliwość. Kpiny, szyderstwa, wyśmiewanie, to objaw  lekceważenia drugiego człowieka. Bardzo źle świadczy o kimś, kto zachowuje się w taki sposób wobec drugiego człowieka.

AKCEPTACJA, WYROZUMIAŁOŚĆ, RÓWNOŚĆ, ŻYCZLIWOŚĆ, WSPÓŁCZUCIE - to zasady, które powinny towarzyszyć każdemu, dobremu człowiekowi. Pamiętajmy o poszanowaniu godności każdego człowieka.

  • GWARANCJA - wolności i praw człowieka
  • WOLNOŚĆ - wolność wyboru
  •  DOSTĘP - do każdego aspektu życia
  •  SZACUNEK - od innych
  •  WARTOŚĆ - samego siebie
  • RÓWNOŚĆ - w poszanowaniu społecznym
  • NIEZALEŻNOŚĆ - w możliwym działania

Obejrzyjcie  ciekawy komiks pt:


Miłym być!

Bądź dobry dla siebie i innych, zwłaszcza teraz kiedy siedzimy w domu i sami musimy organizować sobie codzienność. Przesyłam Wam link do zadania domowego, które wprawi Was w dobry nastrój.


Jak mieć więcej czasu?

Sytuacja kwarantanny się przedłuża, to swego rodzaju egzamin dla nas wszystkich. Myślę, że ukończymy go z pozytywnym wynikiem. Chciałabym abyście zapoznali się z tematyką czasu, a dokładniej jego organizacji. Przesyłam Wam link, obejrzyjcie go z otwartym umysłem. Informacje pozyskane z niego przydadzą się zawsze, a teraz w sposób szczególny.

Właściwe zarządzanie czasem, to dobra inwestycja w przyszłość. Dbajcie o siebie rozwijając swój intelekt i duchowy potencjał. Posłuchajcie!

Pedagog szkolny


Inspirująca zabawa dla wszystkich.

Polecam świetną zabawę dla na Was wszystkich. Mądrą, wyciszającą i inspirującą. Można bawić się  w pojedynkę, z rodzeństwem lub całą rodziną. Wszyscy wprawicie się w dobry nastrój co pozytywnie wpłynie na Waszą sferę emocjonalną, o którą w czasie kwarantanny musimy szczególnie dbać. Dobrej zabawy!

Pedagog szkolny


Tak wyglądam, gdy czuję…

Zapraszam dzieci do rysowania emocji.

Karty występują w dwóch wersjach: damskiej i męskiej. Zaproś dziecko do dorysowania, zgodnie z podpisami, elementów twarzy, które pomogą rozpoznać, co czuje dana osoba. Możesz wprost poprosić: „Narysuj jak wyglądasz, kiedy czujesz radość”. Uzupełnione obrazki warto wyciąć i zachować – świetnie sprawdzą się podczas monitorowania stanu emocjonalnego dziecka (np. „wybierz obrazek, który pokazuje jak się teraz czujesz”).


Portrety  moja (mój)… ma na imię

Zachęcam Was do wypełnienia karty zawierającej informacje na temat mamy, taty, brata, siostry, babci, dziadka i samego dziecka. Jeśli nie macie ochoty pisać, możecie narysować.


Drodzy uczniowie klas V-VIII - coś o energetykach

Temat : Dlaczego napoje energetyzujące nie są wskazane dla dzieci i młodzieży.

  • Najpierw pomyśl co ty sam sądzisz o piciu napojów energetyzujących, czy jesteś na tak, czy masz obawy. Co twoi znajomi twierdzą na ich temat.
  • Następnie obejrzyj sobie prezentację o napojach energetyzujących.
  • Napoje energetyzujące - prezentacja
  • Czy zmieniłeś swoje zdanie na temat napojów energetyzujących?
  • Na koniec zapraszam do własnych przemyśleń, zachęcam do dzielenia się z nimi ze mną (wiadomości przez Lubrusa lub e-mail)

Moje ulubione

Zapraszam dzieci i Rodziców do wspólnej gry „Moje ulubione”. Celem gry jest dotarcie od pola „start” do pola kończącego grę z napisem „META” oraz zdobycie jak największej liczby koralików. Życzę milej zabawy!


Obejrzyjcie bajkę

Dla naszych milusińskich proponuję sposób na nudę - czyli obejrzyjcie kolejną bajkę pedagogiczną. Gdybyście chcieli podzielić się wrażeniami, zachęcam do konwersacji mailowej (vjamroz@mucharz.pl)


Do przeczytania - bajka


Film „Stres wróg czy przyjaciel”

Młodzież naszej szkoły zachęcam do lekcji pedagogicznej „O stresie”. Zapraszam do obejrzenia filmu pt. Stres wróg czy przyjaciel”. Filmik informuje o stresie. Podpowiada jak radzić sobie ze stresem. Nie mówi bezpośrednio o czasach kryzysowych, takich w których teraz się znajdujemy.

Oglądnijcie filmik, przyglądając się swoim emocjom, które związane są z obecnym czasem.

Jeżeli ktoś będzie miał potrzebę podzielić się wrażeniami to zapraszam do konwersacji mailowej (vjamroz@mucharz.pl) lub telefonicznej 503 975 471


Rozrywkowy quiz rodzinny

Będąc w domu spędzajcie razem miło czas, zagrajcie w jakieś gry: proponuję rozrywkowy Quiz rodzinny. Wejdź na poniższą stronę i miłej zabawy.


Otwórzcie jajko niespodziankę…

Spędzicie wtedy ciekawie czas na wesołej podróży przez zabawny świat kultury, nauki i sztuki. Bawcie się dobrze.


Poczujemy się szczęśliwi - szczęśliwe!

  • Poczuję się szczęśliwy(a), jeśli będziecie mi okazywać miłość poprzez pieszczoty i buziaki.
  • Poczuję się szczęśliwy(a), jeśli własnym zachowaniem będziecie mi dawać dobry przykład.
  • Poczuję się szczęśliwy(a), jeśli będziecie zaspokajać moje podstawowe potrzeby.
  • Poczuję się szczęśliwy(a), jeśli będziecie mnie utwierdzać w mojej wierze we własne siły.
  • Poczuję się szczęśliwy(a), jeśli będziecie mnie chronić, nie ograniczając przy tym mojej swobody.
  • Poczuję się szczęśliwy(a), jeśli będziecie potrafili mi odmówić, mówiąc  "NIE".
  • Poczuję się szczęśliwy(a), jeśli będziecie się ze mną dzielić swoimi sprawami.
  • Poczuję się szczęśliwy(a), jeśli pozwolicie mi na swobodną zabawę.
  • Poczuję się szczęśliwy(a), jeśli będziecie dbać o to, abym nie przesadzał z oglądaniem telewizji.
  • Poczuję się szczęśliwy(a), jeśli nie będziecie mnie męczyć, ani też ignorować.
  • Poczuję się szczęśliwy(a), jeśli nie będziecie ode mnie wymagać, abym był(a) „najlepszy/a”.
  • Poczuję się szczęśliwy(a), jeśli będziecie zgodni co do tego, jak mnie wychowywać.
  • Poczuję się szczęśliwy(a), jeśli wychowując mnie, będziecie mi okazywać miłość
    i wykażecie się cierpliwością

Warto zobaczyć

Harcerze pomogą - tel. 509 111 662

CEO

Galeria Malarstwa Polskiego

MEN

Kuratorium Oświaty w Krakowie

1 %

Rekrutacja SP Jaszczurowa

ZHP